<<<مجله دانلود و ترفند کامپیوتر و موبایل>>>

یاهو,امنیت,ریجستری,ویندوز,مرورگر,شبکه و...

<<<مجله دانلود و ترفند کامپیوتر و موبایل>>>

یاهو,امنیت,ریجستری,ویندوز,مرورگر,شبکه و...

چرا به RF ID نیاز داریم ؟

توسعه سازمان و گسترش آن بدون داشتن استراتژی کنترل تردد مطمئن، کاری بس دشوار است و درصورتیکه برنامه ای مدون و صحیح نداشته باشید با مشکلات فراوانی در خصوص مدیریت منابع انسانی و حفظ دارایی های سازمان برخورد خواهید کرد. یکی از ابزارهایی که مارا در این راستا یاری خواهد رساند RF ID می باشد.

با نصب و راه اندازی این سیستم امکانات زیر ایجاد خواهد شد :
۱) کنترل حضور و غیاب پرسنل و همچنین مدیریت جابجایی اقلام و تجهیزات
در سیستم مدیریت تردد افراد،کلیه پرسنل دارای کارت تردد و تجهیزات مورد نیاز دارای Tag خواهند شد.زمانیکه فرد یا تجهیزات از جلوی کارت خوان عبور داده می شوند شماره مشخصه آن در سیستم ثبت خواهد شد. اطلاعات ثبت شده موارد زیر را شامل می شود :
الف ) زمان عبور
ب) شماره گیت

د ) شماره مشخصه یا ID
نرم افزار سیستم با گرد آوری این اطلاعات و پردازش آن ها ، اقدام به ارائه گزارش حضورو غیاب و همچنین وضعیت نقل و انتقال تجهیزات را خواهد داشت.
۲) ردیابی مسیر حرکت افراد یا تجهیزات
با توجه به اطلاعات ثبت شده می توان تحلیلی از عبور افراد و تجهیزات نمود و بدینوسیله محل دقیق فرد یا شی را در سازمان ردیابی کرد. بطور مثال اگر سه دروازه A , B , C را درنظر بگیرید اگر فردی از گیت A عبور کند ولی گیت B آن را ثبت نکرده باشد می توان نتیجه گرفت که فرد در مکانی بین گیت A و B قراردارد و به نقطه C هنوز نرسیده است. از این خاصیت نه تنها در جهت ردیابی ویافتن افراد استفاده میشود بلکه این تکنولوژی امکان ردیابی اقلام و تجهیزات را مهیا می سازد.
۳) امکان گزارش گیری های متنوع از سیستم
ثبت اطلاعات در دروازه ها و قسمت های مختلف ، نرم افزار را قادر خواهد ساخت تا گزارش های متنوعی را جهت تصمیم گیری های مدیریتی و آماری ایجاد نماییم . گزارش ورود و خروج ، گزارش تردد افراد به مکان های غیر مجاز ، گزارش آماری از میزان زمان متوسط صرف شده پرسنل برای ناهار و . . . . از جمله این گزارش ها محسوب می شوند.
۴) تعریف حقوق دسترسی تردد افراد به مکان های مختلف
جهت ایجاد محدودیت تردد افراد به قسمت های غیر مجاز ، اقدام به تهیه لیست اجازه تردد یا لیست دسترسی افراد در سیستم نرم افزاری می شود . با تعریف این لیست به راحتی می توان از ورود افرادبه قسمت های غیرمجاز توسط گیت های مختلف جلوگیری کرد .


 

● ابزار و تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی پروژه RF ID :
جهت راه اندازی و نصب سیستم مدیریتت تردد افراد یا RF ID نیاز به تجهیزات زیر می باشد :
۱) کابل کشی شبکه
۲) تهیه و نصب Controller ها
۳) تهیه و نصب Reader یا کارت خوان ها
۴) نرم افزار مرکزی که نقش مغز متفکر سیستم را بازی خواهد کرد.
۵) کارت های فعال و غیر فعال (Tag)


 

● انواع کارت ها (TAG ها) :
کارت های RFID را می توان به دو دسته فعال و غیرفعال دسته بندی نمود. کارت ها یا Tag های فعال به دلیل داشتن باتری دارای برد بیشتری از کارت های غیرفعال هستند و حتی گاهی برد آن ها به چند صد متر هم با توجه به فرکانس تعریف شده آن می رسد.کارت های غیرفعال فاقد باتری هستند و انرژی لازم برای فعال سازی پردازنده و ارسال اطلاعات خود را از سیگنالی که از کارت خوان دریافت می دارند، تامین می کنندو آن بدین صورت است که ابتدا کارت خوان امواجی را به سمت کارت ارسال می دارد، سپس پردازنده کارت با استفاده از انرژی این امواج، فعال شده و دستور دریافتی از سوی کارت خوان را پردازش می کند و توسط امواجی که انرژی آنها هم از امواج دریافتی تامین شده است، نتیجه را به کارت خوان ارسال می کند. برد این کارت ها بسیار کم است ومعمولا برد کارت های غیرفعال از چند سانتی متر تا چند متر است. هر کارت و یا Tag دارای حافظه ای دو کیلوباتی است که یک شماره مشخصه ۱۲ رقمی را در خود حفظ می کند. یک سیم پیچ کوچک هم نقش آنتن را در این کارت ها ایفا می کنند.


 

● تکنولوژی :
سیستم RF ID مبتنی بر امواج رادیویی (Radio Frequency Identification) است که از چند کیلو هرتز تا چندین گیگاهرتز تعیین می شوند. این سیستم دریافت شماره مشخصه مربوط به یک شخص یا کالا را ممکن می سازد. شماره مشخصه در یک کارت یا Tag شامل یک پردازنده کوچک متصل به یک سیم پیچ (آنتن کارت) ذخیره می شود. یک دستگاه کارت خوان یا reader با کارت یا Tag ارتباط برقرار کرده و شماره مشخصه آن را می خواند.
▪ دو مثال کاربردی :
تصور کنید یک کانتینر از تجهیزات مختلف درحال ورود به انبار است. درصورتیکه این تجهیزات دارای RF ID Tag باشند در هنگام عبور از جلوی کارت خوان و فقط در چند ثانیه اطلاعات زیر از سیستم RF ID استخراج خواهد شد :
الف) نوع تجهیزات
ب) تعداد هریک از تجهیزات و کالاها
ج) زمان ورود به انبار
د) شماره مشخصه هر یک
کتابخانه ای را در نظر بگیرید که با بیش از ده میلیون جلد کتاب روزانه دارای ۵۰۰ مراجعه کننده است. بدیهی است مدیریت سنتی این مجموعه کاری بس دشوار می باشد و مشکلات زیر درخصوص آن به وضوح دیده می شود :
۱) هزینه بالای نگهداری از این مجموعه
۲) تعداد زیاد کارمندان و هزینه های مرتبط با آن ها
۳) اتلاف وقت فراوان درخصوص سرویس دادن به مشتریان و سختی تحویل دادن و تحویل گرفتن کتاب ها
۴) یافتن کتاب خاصی که در جای محصوص خودش گذاشته نشده غیر ممکن است.
با توجه به مطالب بالا راه حل چیزی جز استفاده از سیستم RF ID نیست. با نصب کارت خوان ها یا Reader ها در قسمت های مختلف و مناسب و جایگزاری Tag در جلد کتاب ها مشکل حل خواهد شد. البته فراموش نشود که هریک از مراجعه کنندگان دارای کارت RF ID خواهند شد.


 

● مرور یک اتفاق :
شخص به کتابخانه جهت امانت دادن کتاب مراجعه می کند لذا ورود او در گیت ورودی ثبت می شود.کتاب دلخواه خود را برداشته و خارج می شود لذا سیستم شماره مشخصه کتاب و همچنین شخص دارای کارت را شناسایی کرده و ثبت می نماید. یعنی در هنگام ورود یک شماره مشخصه ثبت می شود و در هنگام خروج دو شماره مشخصه. این رویداد شماره خورده و جدول مخصوص آن در نرم افزار (DataBase) نگهداری می شود.
- نام کتاب و گروه کتاب ثبت می شود
- زمان خروج کتاب از کتابخانه ثبت می شود.
- شخص امانت گیرنده در سیستم شناسایی می شود.
چند روز بعد شخص به کتابخانه مراجعه کرده و کتاب را در جای خودش می گذارد. در این حالت در هنگام ورود دو شماره مشخصه ثبت شده و در هنگام خروج یکی ثبت می شود. این رویداد نیز شماره خورده و نگهداری می شود.
- نام کتاب و گروه کتاب ثبت می شود.
- زمان ورود کتاب به کتابخانه ثبت می شود.
- شخص امانت گیرنده در سیستم شناسایی می شود.
▪ با توجه به این روند ساده می توان از سیستم انتظار داشت تا اطلاعات زیر را به گزارش دهد :
- نام کتاب امانت گرفته شده
- زمانی که کتاب به امانت گذارده شده است
- شخص امانت گیرنده
- تشخیص اینکه آیا کتاب در جای خودش درست گذارده شده است.


 

● سرعت ، زمان ، هزینه
▪ با توجه به مثال های فوق فواید این سیستم را می توان بصورت زیر دسته بندی کرد :
- سرعت روند ها بهبود چشمگیری پیدا می کند.
- هزینه مدیریت تردد و یا جابجایی چند برابر کاهش می یابد.
- در زمان صرفه جویی چشمگیری خواهد شد.


 

● نتیجه سخن :
سیستم RF ID تکنولوژی جدید و کاملا منعطفی است که به تنهایی و تنها با نصب تجهیزات سخت افزاری آن نمی توان انتظار معجزه داشت و آنچه که این سیستم را شاخص کرده است امکان گزارش گیری های متنوع و نرم افزار و DataBase آن است و دقیقا این ویژگی است که سیستم را قادر می سازد تا با انواع کاربردها سازگار شود. در شروع پروژه هزینه های راه اندازی به نظر بالاست اما کافی است تنها برآوردی ساده از هزینه های روزمره کاری خود داشته باشید با اینکار به سادگی هزینه های اولیه توجیه پذیر بوده و و درمی یابید پس از مدت کوتاهی به سوددهی خواهید رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد